Vänner är en skattefri förmögenhet

I min kalender som jag använder varje dag finns det varje vecka ett citat med. Ibland är det något man läst innan och ibland något helt nytt. Ibland rör det sig om någon berömd som sagt något oerhört vettigt och ibland står det bara "anonym". Det roliga med dessa är att de flera gånger kan vara tänkvärda och faktiskt värda en stund av funderande. Ett exempel på detta är exemplet ovan:

"Vänner är en skattefri förmögenhet - Anonym".

När jag läste detta första gången så kunde jag inte låta bli att le. (Även när jag läser det idag så ler jag åt det.) Kanske är en stor anledning till detta att jag just nu läser just skatterätt och kan uppskatta en kommentar som denna. Jag har ju trots allt ett helt område i frågan som jag kan jämföra med. Men nu när jag sugigt på detta citat i några veckor så har det fått mig att tänka..

Liksom en förmögenhet, kan en vänskap vara som en slags investering. Ibland en kortvarig och ibland en långvarig investering för framtiden. Du kanske inte behöver beskatta en vän som du gör med pengar när du har gjort en vinst. Istället kan du njuta av glädjen du får av att ha en vinst att ta ut i form av glädje, skratt och gemenskap. Vid en förlust i fråga om en förmögenhet kan du ibland kvitta denna mot andra vinster. På ett liknande sätt kanske det är att vi även vid förlust av en vän, med hjälp av en annan, kan ta oss igenom smärtan lite enklare. Precis som du behöver värna om en förmögenhet och se till att den växer så måste du värna om en vänskap och hjälpa den växa. Det är när en vänskap vuxit sig stark som du har som mest nytta utav den.

Dock finns det ingen direkt parallel mellan att ha en förmögenhet och att ha vänner. Pengar kommer och går. Om du har en förmögenhet eller inte spelar ingen roll för om du kommer ha vänner i ditt liv.

Vänner må vara en skattefri förmögenhet men du kommer få värna och vårda dem minst lika mycket och antagligen mer än om du investerar pengar. Men det kan det vara värt!

Viperroom 3 sep 2010


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0