Tips: Att förbereda sig inför en föredraging

Hej allesammans!

Det är jaaaaaag! Hehe... Suttit och jobbat på min föredragning stora delar av dagen. Ska hålla den inför klassen imorgon men började skriva den först idag. Hmm,.. Lyckat? Njaa! Men det går! Skrivit klart något nu som jag är nogurlunda nöjd med. Nu är det bara öva öva öva som gäller! Men jag tänkte komma med lite av mina egna tips här! Så att jag kanske hjälper någon annan från att hamna i min sits (även om denna variant såklart också funkar!)

För att lyckas bra med din föredragning:

1. Börja i tid!
Det är verkligen A och O att börja i god tid och få en bra helhetsbild över vad du ska presentera. Ju bättre du kan ditt ämne, desto enklare är dett att stå inför klassen och desto mer trovärdig låter det du säger. Tror du det själv så kommer andra det också!

2. Skriv en mindmap. Denna punkt är en som funkar för vissa men inte alla. Det kan nämligen vara skönt ibland att bara skriva ner all  information man har så att man sedan kan börja därifrån. Ibland är det nämligen lite trögt att komma igång! *host*

3. Börja skriva din föredragning. Skriv en början, tre huvuddelar och en avslutning. Allt som du vill säga skriver du ner. Då vet du vad du vill ha sagt. Det är så enkelt att missa något viktigt annars.

4. Öva öva öva! Ju fler gånger du läser det du ska säga, desto säkrare känner du dig! Chansen finns då att du till slut kan ditt ämne så bra att du fritt kan stå framför klassen utan stödord eller papper och hålla en presentation. Möjligen att du känner dig så säker att du inte heller behöver säga ordagrant vad du först skrivit ner. Ju mer och bättre du kan ditt ämne, ju mer kan du tala fritt och självsäkert!

5. Klipp & klistra! Jaa, om du som jag, har svårt att hinna lära dig allt utantill så är mitt bästa tips att så gott det går skriva stödord eller stödmeningar. Skriv för hand eller skriv ut detta. Sedan börjar klippandet och klistrandet! Ta en gammal pappkartong, klipp lagomstora kort. (Dessa är bra då tex ett litet pappersblad skakar om du är nervös medans detta är stabilt!) På korten klistar eller tejpar du fast din lappar. Nu har du dina manuskort!

6. Slutligen, öva lite till! Att öva är aldrig fel! Ta tiden, stå framför spegeln, jobba på hur du står, pratar och framstår när du pratar. Öva gärna inför en vän, föräldrar eller pojkvän. Varför inte hunden eller katten?


Så! Jag hoppas att mina egna tips kan hjälpa någon!! Och glöm inte:
Övning ger färdighet!


Tjingeling! :)



Kommentarer
Postat av: Denise♥

haha ja det var gott också (a)älskar hallon :)

2011-03-10 @ 17:50:55
URL: http://niiisans.blogg.se/
Postat av: Jessica

jamen precis.

vi har haft sol i flera dagar nu ( började dagen med sol ) sen börjar det snöa?!



Ja, har rätt fullt upp på jobbet!

2011-03-10 @ 17:57:21
URL: http://jessicasvardagsliv.blogg.se/
Postat av: Pia -Smilinggirls!

Bra tips! :)

2011-03-10 @ 19:43:29
URL: http://smilinggirls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0