Hyresrätt - Vet du egentligen vad som gäller?

Godkväll!

Ja, denna veckan håller vi som sagt på med hyresrätt och det är verkligen intressant! Jag har personligen erfarenhet av olika hyresvarianter och har vänner som haft det lite halvtaskigt där de har hyrt. Vi snackar ganska nasty stuff som en källare full av mögel. Not ok!!

Hur som helst så var det mycket jag inte visste innan denna delen av kursen. Vem visste till exempel att man när man säger lägenhet kan mena både lokal och bostad? Dock så när man pratar om lägenhet i vardagen så vet alla att man menar en bostad. Dock är det inte så i juridikens värld. Så ibland får man tänka till lite extra.

Saker som jag finner intressat är, ja, det mesta faktiskt! Tänkte först sagt "bara" inneboende och andrahandsuthyrning (då detta är vad jag själv har erfarenhet utav) men insåg att hyra av lokal och förstahandskontrakt på bostadslägenhet faktiskt är ganska intressant också! Vad är det som egentligen gäller i ett kontrakt? Har jag den uppsägningstid "vi" avtalat om eller har jag några andra rättigheter?

Ett exempel på något som nog inte alla vet är att om "ni" har övertalar om 1 månads uppsägningstid när du hyr, så kan du om det är förmånligare för dig hänvisa till Jordabalken där det står att du har 3 månaders uppsägning. Då gäller detta före 1 månad. Detta kan vara bra om du inte hinner flytta på 1 månad. Men om du själv vill flytta fort så gäller 1 månad då det är det mest förmånliga för dig. Din hyresvärd kan då inte hänvisa till de 3 månaderna. Det är hela tiden ett jättestort skydd för dig som hyresgäst.

Men vad hjälper alla skydd i världen om man inte känner till dem?

Så nu tänkte jag låta er ställa frågorna! Är det något ni undrar över angående ert boende? Är det risigt, obeboligt, orimlig hyra eller konstiga vilkor? Ja vilka frågor som helst går bra! Kan gälla där det bor nu eller dit du vill flytta. jag är ingen expert på saken men jag ger det gärna ett försök! (Ska ju trots allt lära mig detta!)

Ha en trevlig kväll allihopa och hoppas ni ställer någon fråga!
Nu ska jag göra lite pizzamackor! :)

tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0